Αιών Κέντρο Γιόγκα Αιών Κέντρο Γιόγκα
Αιών Κέντρο Γιόγκα Yoga Pilates Πιλάτες Αθήνα Σχολή Σχολές Τάι Τσι Γυμναστήριο Αιών Κέντρο Γιόγκα ΑΙΩΝ ΚΕΝΤΡΟ ΓΙΟΓΚΑ

prenatal και postnatal γιόγκα

Ιρένα Έντροβσκα

Οι επιδράσεις των τεχνικών της γιόγκα πριν, στη διάρκεια και μετά την εγκυμοσύνη

Η γιόγκα είναι μια πρακτική μέθοδος και ενα προσωπικό βίωμα που μεταδίδεται εδώ και 5000 χρόνια. Η εξάσκηση της απαιτεί υπομονή, επιμονή και σοβαρή προσέγγιση. Είναι μια φυσική μέθοδος η οποία αξιοποιεί και τελειοποιεί τις φυσικές ικανότητες του ανθρώπου σε όλη την διάρκεια της ζωής του. Σαν αποτέλεσμα αναβλύζουν η υγεία, η ομορφιά, η αυτοπεποίθηση, η ηρεμία, η δύναμη, η σιγουριά, η αντοχή, η αισιοδοξία, η θέληση που σταδιακά σηκώνουν το πέπλο της αδυναμίας, της αβεβαιώτητας, της ταραχής, της έλλειψης θέλησης και κάνουν τον άνθρωπο να βιώσει τον εαυτό του σε όλo του το μεγαλείο.

ΠΡΙΝ ΤΗΝ ΕΓΚΥΜΟΣΥΝΗ

Η ενασχόληση με τη γιόγκα πριν από την εγκυμοσύνη είναι εξαιρετικά οφέλιμη επειδή βοηθάει στην δημιουργία των απαραίτητων συνθηκών για την σύλληψη. Η γιόγκα, ως ολοκληρωμένη αγωγή του σώματος και του νου βοηθάει το σώμα να διατηρείται σε καλή φόρμα, όλα τα όργανα να έχουν την ομαλή λειτουργία τους, οι αδένες να λειτουργούν σωστά, η αναπνοή να γίνεται σωστά, ο νους να είναι ήρεμος. Με αυτόν τον τρόπο, βοηθάει τον οργανισμό να είναι υγιής και σε ορισμένες περιπτώσεις μπορεί να βελτιώσει σημαντικά την υγεία του. Από την εσωτερική ηρεμία και αρμονία εξαρτάται η ομαλή έκκριση των ορμονών που άμεσα συνδέονται με τις συνθήκες σύλληψης. Απ’ αυτήν την άποψη η ενασχόληση με την γιόγκα είναι ωφέλιμη τόσο για τον οργανισμό της γυναίκας όσο και για τον άνδρα.

Ένα θέμα το οποίο όλο και περισσότερο απασχολεί την σύγχρονη κοινωνία είναι η συχνή αδυναμία των ζευγαριών να αποκτήσουν παιδί. Μια από τις πιο ‘σύγχρονες’ αιτίες δυσκολίας στη σύλληψη είναι το άγχος, η ένταση και το στρες της καθημερινότητας. Για μια φυσική σύλληψη χρειάζεται ένα υγιές σώμα και μια ήρεμη και αρμονική κατάσταση του νου. Υπάρχουν περιπτώσεις γυναικών με δυσκολία σύλληψης λόγω άγχους και στρες οι οποίες μέσω της γιόγκα και ειδικά της χαλάρωσης μπόρεσαν να επιτύχουν την επιθυμητή κύηση. Η γιόγκα είναι ένας φυσικός τρόπος που αποδεικνύει πως ένας οργανισμός μπορεί μέσω του εαυτού του και με τις δικές του δυνάμεις να βοηθηθεί.

Παίρνοντας υπ’ όψιν τα παραπάνω, στην διάρκεια της εγκυμοσύνης, ένα ήδη εξασκημένο σώμα θα έχει λιγότερες ενοχλήσεις με την σπονδυλική στήλη, με την λανθασμένη στάση του σώματος, με την μέση, με τα πόδια, την αναπνοή, με την ένταση και τη κούραση. Το πρόγραμμα asanas (σωματικές στάσεις) επιδρά στα βασικά σημεία του σώματος τα οποία επιβαρύνονται στην διάρκεια της εγκυμοσύνης και με αυτόν τον τρόπο τα ενισχύει πριν από αυτήν. Συγκεκριμένα, η ενίσχυση των μυών της πλάτης, της κοιλιάς και της μέσης βοηθάει στη σωστή στάση του σώματος που με τη σειρά του διευκολύνει τη κράτηση του μωρού ειδικά στους τελευταίους μήνες της κύησης διαμορφώνοντας συνθήκες άνεσης γι’ αυτό και τη μητέρα. Μια υγιής σπονδυλική στήλη είναι απαραίτητη για την ομαλή λειτουργία του νευρικού συστήματος και για την γενική ευλυγισία αφού δεν επιτρέπει διάφορες ενοχλήσεις που νιώθουν οι γυναίκες λόγο του πρόσθετου βάρους οι οποίες επιβαρύνουν την πλάτη και τον υπόλοιπό σκελετό. Οι κοιλιακοί μυς είναι οι πιο σημαντικοί μυς στην δεύτερη φάση του τοκετού, τη φάση της εξώθησης του μωρού. Αυτός είναι ένας επιπλέον λόγος για την εξάσκησή τους, στη περίοδο πριν το τοκετό.

Μια εύκαμπτη και χαλαρωμένη μυϊκά λεκάνη θα διευκολύνει το τοκετό. Οι δυνατοί και ευλύγιστοι μυς των ποδιών θα κρατήσουν καλύτερα το εγκυμονόν σώμα. Μια ήδη εξασκημένη και ελεγχόμενη αναπνοή θα αποδειχτεί εξαιρετικά ωφέλιμη στην διάρκεια της εγκυμοσύνης. Και ένας ήδη εξασκημένος νους στην χαλάρωση και στην διατήρηση της εσωτερικής ηρεμίας θα μπορέσει πιο εύκολα να αντιμετωπίσει καταστάσεις άγχους και στρες της καθημερινότητας τα οποία μέσω της μητέρας επιβαρύνουν την ομαλή ψυχοσωματική ανάπτυξη του μωρού. Ο εξασκημένος νους επιπλέον θα μπορέσει να λειτουργήσει υποστηρικτικά και στο επίπεδο των διαφόρων συναισθηματικών αλλαγών που θα προκύψουν κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης.

ΑΙΩΝ Γιόγκα για εγκύους

ΣΤΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΤΗΣ ΕΓΚΥΜΟΣΥΝΗΣ

Ακόμα και όταν μια γυναίκα ξεκινάει τη γιόγκα ενώ είναι ήδη έγκυος, η εξάσκηση στη γιόγκα βοηθάει σημαντικά στη διαμόρφωση ενός εύκαμπτου και δυνατού σώματος, μιας σωστής και πλήρους αναπνοής, ενός ήρεμου και δυνατού νου. Ο ήρεμος και χαλαρωτικός τρόπος με τον οποίον γίνονται οι ασκήσεις της γιόγκα συνοδευόμενος με ήρεμη αναπνοή και αυτοσυγκέντρωση κάνει τις έγκυες να νιώθουν ευεξία, να είναι ξεκούραστες, ενεργοποιημένες, ήρεμες. Ένα πολύ σημαντικό στοιχείο της γιόγκα είναι ότι αποκαλύπτει μια καινούργια αίσθηση του σώματος, των κινήσεων, της λειτουργίας του νου, των συναισθημάτων μέσω της ανάπτυξης μίας καλύτερης συνειδητότητας. Η ανάπτυξη της συνειδητότητας βοηθάει και σε μια πιο ουσιαστική επαφή με το μωρό. Ως σύνολο, η εξάσκηση στη γιόγκα βοηθάει την έγκυο γυναίκα να αισθανθεί περισσότερο την δύναμη της, την αυτοπεποίθηση της, τις ικανότητές της, τον αυτοέλεγχο της, την ηρεμία της, όλα τα βασικά στοιχεία που είναι πολύ σημαντικά στην διάρκεια της εγκυμοσύνης, στον τοκετό και μετά τον τοκετό όταν οι υποχρεώσεις της ως μητέρα είναι πολύ αυξημένες.

Το πρόγραμμα αποτελείται από τις ακόλουθες τεχνικές:

• Σωματικές ασκήσεις, στατικές και δυναμικές (Asanas)
Διατηρούν το σώμα σε καλή φόρμα, βελτιώνουν την ελαστικότητα των μυών και την ευλυγισία των αρθρώσεων, βελτιώνουν την λειτουργία των εσωτερικών οργάνων και τα διατηρούν σε καλή υγεία, βελτιώνουν την στάση του σώματος και απελευθερώνουν πόνους από την πλάτη και την μέση, βελτιώνουν την κυκλοφορία του αίματος σε όλο το σώμα, και τη ροή της ενέργειας. Είναι μια μορφή δυναμικής χαλάρωσης.

• Τεχνικές αναπνοής (Pranayama)
Ενεργοποιούν τον νου και το σώμα, βελτιώνουν την λειτουργία του αναπνευστικού συστήματος, καθαρίζουν το αναπνευστικό σύστημα, ηρεμούν τον νου, το νευρικό σύστημα και τη λειτουργία της καρδιάς.

• Νευρομυικές συσπάσεις (Bandhas) και σύνθετες τεχνικές (Mudras)
Ενεργοποιούν και κατευθύνουν την ενέργεια σε συγκεκριμένα σημεία του σώματος, δημιουργούν ευεξία και αυξάνουν την ζωτικότητα.

• Τεχνικές εσωτερικής υγιεινής (Kriyas)
Επιταχύνουν την αποβολή των τοξινών από τον οργανισμό.

• Τεχνικές αυτοσυγκέντρωσης και διαλογισμού (Dharana & Dhyana)
Ηρεμούν τον νου, εναρμονίζουν τις νοητικές λειτουργίες, βελτιώνουν την αυτοσυγκέντρωση, τη μνήμη, δυναμώνουν την αυτοπεποίθηση, τη θέληση, τη σιγουριά, τη δημιουργικότητα, βοηθούν στη διατήρηση της νοητικής ισορροπίας.

• Τεχνικές χαλάρωσης (Savasan)
Αποβάλουν την σωματική και την νοητική ένταση και κούραση. Η καλύτερη τεχνική για μια εγκυμοσύνη απελευθερωμένη από στρες.

ΣΤΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΤΟΥ ΤΟΚΕΤΟΥ

Μια καλύτερη συνειδητοποίηση του σώματος, της αναπνοής και του νου σημαίνει καλύτερη αντίληψη γι’ αυτό που συμβαίνει μέσα μας και γύρω μας, αλλά και καλύτερος έλεγχος του εαυτού μας. Είναι οι βασικές προϋπόθεσης για ένα φυσιολογικό τοκετό. Η γυναίκα μπορεί πιο εύκολα να οδηγήσει τον εαυτό της προσεκτικά αντιλαμβανόμενη τι συμβαίνει μέσα στο σώμα της, συνεργαζόμενη καλύτερα με τη μαία και με τον μαιευτήρα. Βασικό επίσης είναι ότι η εξάσκηση με τεχνικές γιόγκα αυξάνει την αντοχή και η αντοχή είναι πολύ σημαντική στην διάρκεια του τοκετού. Το αποτέλεσμα μιας σωστά δομημένης προγεννετικής προετοιμασίας με βάση τη γιόγκα είναι η απελευθέρωση της φυσικής ικανότητας τοκετού που κάθε γυναίκα έχει μέσα της.

ΜΕΤΑ ΤΟΝ ΤΟΚΕΤΟ

Κάποιες από τις ασκήσεις η γυναίκα μπορεί να κάνει αμέσως μετά τις πρώτες μέρες του τοκετού. Συγκεκριμένες, ήπιες ασκήσεις για τους μυς και τις αρθρώσεις, όπως επίσης επιλεγμένες τεχνικές αναπνοής μαζί με τη συνειδητή χαλάρωση, πραγματοποιούμενες στο κρεβάτι προσφέρουν στη μητέρα ενεργοποίηση, χαλάρωση και ξεκούραση μετά την απαιτητική φάση του τοκετού. Οι σωματικές ασκήσεις βοηθάνε το σώμα να επανέλθει γρηγορότερα στην κατάσταση που ήταν πριν την εγκυμοσύνη, οι μυς που δέχτηκαν μεγάλο στρες ειδικά στους τελευταίους τρεις μήνες της εγκυμοσύνης τονώνονται και δυναμώνουν. Οι ηρεμιστικές τεχνικές αναπνοής και οι νοητικές τεχνικές όπως η χαλάρωση, αυτοσυγκέντρωση και ο διαλογισμός, βοηθάνε στη καλύτερη αντιμετώπιση των αλλαγών που συμβαίνουν στην ζωή της γυναίκας με ένα μωρό το οποίο απαιτεί 24-ώρη προσοχή, συν όλες τις υπόλοιπες υποχρεώσεις της καθημερινότητας που ξαφνικά μοιάζουν να είναι υπερβολικά μεγάλες. Ένας επιπλέον τομέας στον οποίο η εξάσκηση στη γιόγκα έχει πολύ θετική δράση είναι κατά τη διάρκεια της λοχίας, εξομαλύνοντας τις επιπτώσεις από τις έντονες ορμονικές αλλαγές που συμβαίνουν στον οργανισμό της μητέρας. Η ηρεμία η χαλάρωση και η υπομονή είναι οι απαραίτητες προϋποθέσεις για έναν ψυχοσωματικά υγιή θηλασμό. Όταν διατηρεί την επαφή με τον εαυτό της δεν χάνει ούτε την δύναμη ούτε την αυτοπεποίθηση ότι μπορεί να τα καταφέρει και να συνεχίσει να προσφέρει στην ίδια και στους άλλους. Η ηρεμία της αντανακλάται και στο μωρό και στην ατμόσφαιρα του σπιτιού πράγμα πολύ σημαντικό για μια ομαλή και αρμονική προσαρμογή στον καινούργιο τρόπο ζωής.

Το εάν και το πότε η γυναίκα θα συνεχίσει το πλήρες πρόγραμμα γιόγκα εξαρτάται από την ίδια, επειδή η ίδια γνωρίζει καλύτερα πότε είναι έτοιμο το σώμα της. Για κάποιες ασκήσεις π.χ. πρέπει να περιμένει μέχρι να σταματήσουν τα λόχια. Μπορεί να ξεκινήσει τις ασκήσεις που έκανε στην διάρκεια της εγκυμοσύνης και σταδιακά να προσθέσει καινούργιες. Μετά τον τρίτο μήνα μπορεί άνετα να ξεκινήσει το πλήρες πρόγραμμα ασκήσεων πλην των περιπτώσεων γέννησης με καισαρική, στις οποίες θα απαιτηθεί κάπως μεγαλύτερη περίοδος μετάβασης στο πλήρες πρόγραμμα.

Η ΓΙΟΓΚΑ ΣΤΗΝ ΕΓΚΥΜΟΣΥΝΗ: ΜΙΑ ΕΠΕΝΔΥΣΗ ΖΩΗΣ

Η εμπειρία που αποκτά η γυναίκα κατά τη περίοδο της εγκυμοσύνης ασκούμενη στη γιόγκα είναι μία εμπειρία ζωής. Η εμπειρία δείχνει ότι σχεδόν όλες επιθυμούν τη συνέχιση της άσκησης και μετά τη γέννηση του παιδιού τους σαν σημαντικό κομμάτι της ποιότητας της καθημερινότητας τους για το υπόλοιπο της ζωής τους.

Το κείμενο είναι μέρος της ομιλίας «Οι επιδράσεις των τεχνικών της γιόγκα πρiν, στη διάρκεια και μετά την εγκυμοσύνη» της I. Edrovska, που έχει παρουσιασθεί στο 5ο Πανελλήνιο συνέδριο με θέμα «Η γέννηση δια μέσου των αιώνων – σύγχρονες εμπειρίες» οργανωμένο από την Ελληνική Μαιευτική Ψυχοπροφυλακτική Εταιρία, στους Δελφούς, 8-10 Οκτωβρίου 2004
aion
    aion
  Αιών Κέντρο Γιόγκα

Αιών Κέντρο Γιόγκα
"ΑΙΩΝ" Αγ.Λαύρας 21 • Ά. Πατήσια • τηλ. 2102234393 (Δευτ.-Παρ. 15.00-22.00)
email: aion.yoga@gmail.com

Αιών Κέντρο Γιόγκα
Αιών Κέντρο Γιόγκα

Αιών Κέντρο Γιόγκα