Αιών Κέντρο Γιόγκα Αιών Κέντρο Γιόγκα
Αιών Κέντρο Γιόγκα Yoga Pilates Πιλάτες Αθήνα Σχολή Σχολές Τάι Τσι Γυμναστήριο Αιών Κέντρο Γιόγκα ΑΙΩΝ ΚΕΝΤΡΟ ΓΙΟΓΚΑ

Γιόγκα: μια αρχαία γνώση
για τον σύγχρονο άνθρωπο

της Ιρένα Έντροβσκα

 

“Yogachittavrittinirodha”
Yoga Sutra, Patanjali (I.2 Samadhi Pada) 

“Η γιόγκα είναι το σταμάτημα των μεταβολών του νού”

Η γιόγκα είναι μία από τις έξι ορθόδοξες φιλοσοφικές σχολές της Ινδίας, οι υπόλοιπες από τις οποίες είναι: Samkhya, Nyaya, Vaisheshika, Purva Mimamsa και η Vedanta. Είναι μια πρακτική μέθοδος αυτογνωσίας και αυτοεξέλιξης διαμορφωμένη από τον άνθρωπο για τον άνθρωπο. Δεν είναι μια φιλοσοφία η οποία παραμένει μόνο στη θεωρία και σε ατελείωτες νοητικές αφηρημένες συζητήσεις, αλλά δείχνει συγκεκριμένο τρόπο πώς να επιτευχθεί αυτό για το οποίο μιλάει. Ο άνθρωπος ο οποίος ενδιαφέρεται σοβαρά να επαληθεύσει αυτό που διαβάζει δεν έχει παρά να το κάνει πρακτικά. Είναι προσιτή για όλους, απαιτεί όμως αφοσίωση, υπομονή και επιμονή. Η γιόγκα είναι προσωπικό βίωμα του εαυτού μας, μας φέρνει σε επαφή με το πιο κοντινό μας άτομο στη ζωή, στο κόσμο – τον ίδιο τον εαυτό μας. Η ιστορία της των πέντε χιλιάδων και χρόνων και η σχεδόν άθικτη πορεία της μέσα στο πέρασμα του χρόνου δηλώνει τη σημασία της, τις γερές βάσεις της, την άφθαρτη ουσία της.

ΤΑ ΟΦΕΛΗ ΤΗΣ ΓΙΟΓΚΑ

Οι διάφορες τεχνικές της (σωματικές, αναπνευστικές, ενεργειακές, νοητικές) επιδρούν σε όλα τα επίπεδα έκφρασης του εαυτού μας. Με την τακτική τους εξάσκηση ο άνθρωπος εναρμονίζει τις διάφορες λειτουργίες του οργανισμού, τις αναπτύσσει και τις αξιοποιεί. Ο άνθρωπος τότε βιώνει τον εαυτό του ολοκληρωτικά, αγγίζει περισσότερο την ίδια του τη φύση.

Η πρώτιστη αξία και σκοπός των τεχνικών της γιόγκα είναι η διατήρηση της καλής υγείας του οργανισμού, την καλή φόρμα του σώματος, τη σωστή αναπνοή, την καλή λειτουργία και ανάπτυξη των νοητικών ικανοτήτων με σκοπό μέγιστης αξιοποίησης των δυνατοτήτων του ανθρώπου. Η γιόγκα δίνει ζωή μέσα στη ζωή ανεβάζοντας το επίπεδο της συνειδητότητας και επίγνωσης του εαυτού μας και της ζωής. Όταν αξιοποιούμε όλες τις ικανότητες του σώματος και του νου, βιώνουμε την ισορροπία και την αρμονία της ύπαρξής μας, έχουμε την αίσθηση χαράς και ευεξίας, καλή υγεία, ομορφιά, αυτοπεποίθηση, γαλήνη, δύναμη, σιγουριά, αντοχή, αισιοδοξία, θέληση και με αυτόν τον τρόπο ξεπερνάμε τα αρνητικά αισθήματα αδυναμίας, ανασφάλειας, ανησυχίας, έλλειψη θέλησης και έλλειψη αυτοπεποίθησης.

Η εφαρμογή της γνώσης της γιόγκα στην καθημερινότητα έχει πολλά οφέλη για τον σύγχρονο άνθρωπο. Προσφέρει ολοκληρωμένη φροντίδα για το σώμα και τον νου. Με την εξάσκηση νιώθουμε ξεκούραση και ενεργοποίηση και μπορούμε αποτελεσματικά να αντιμετωπίσουμε και να απελευθερώσουμε το άγχος και το στρες τα οποία επιβαρύνουν τη ποιότητα της ζωής μας.

Πέρα απ'αυτό, οι αξιοσημείωτες επιδράσεις των διάφορων τεχνικών έχουν βρει άμεση εφαρμογή ως συμπληρωματικό κομμάτι θεραπείας διάφορων παθήσεων (προβλήματα σπονδυλικής στήλης, καρδιοαγγειακές παθήσεις, αναπνευστικές παθήσεις, αρθρίτιδα, ρευματισμό, ψυχολογικές ανασφάλειες, πονοκεφάλους, αϋπνίες κλπ), όπως και στην ανάρρωση.

Τα αποτελέσματα των διάφορων τεχνικών της έχουν ήδη επιστημονικά αποδειχτεί. Οι πρώτες επιστημονικές έρευνες ξεκίνησαν το 1918 και το 1924 από δύο σημαντικές σχολές της γιόγκα στην Ινδία, η “Yoga Institute Santa Cruz” στη Βομβάι και η “Kaivalyadhama” στη Λονάβλα, όμως και μετά όπως και σήμερα σε διάφορα μέρη του κόσμου (ινστιτούτα, νοσοκομεία, σχολές γιόγκα) διεξάγονται έρευνες και μελέτες για τις διάφορες τεχνικές της.

αιών

Η ΜΕΘΟΔΟΣ ΤΗΣ ΓΙΟΓΚΑ

Το σύστημα της γιόγκα αποτελείται από διάφορες ομάδες τεχνικών οι πιο σημαντικές από τις οποίες είναι οι ακόλουθες:

Οι σωματικές ασκήσεις, Asanas (στάσεις) βελτιώνουν την ελαστικότητα των μυών, την ευλυγισία των αρθρώσεων, την κυκλοφορία του αίματος και την κυκλοφορία της ενέργειας σε όλο το σώμα, κάνουν μασάζ στα εσωτερικά όργανα, έχουν καλή επίδραση στους αδένες και διατηρούν την ισορροπία του μεταβολισμού, διατηρούν το σώμα σε καλή φόρμα, ισχυροποιούν το ανοσοποιητικό σύστημα. Γίνονται αργά, με ήρεμο τρόπο, με αυτοσυγκέντρωση, σε συνδυασμό με την αναπνοή. Οι περισσότερες είναι στατικές και ο ορισμός της asana είναι “μια στάση του σώματος η οποία είναι σταθερή και ευχάριστη” (Yoga Sutra, Patanjali, II.46 Sadhana Pada). “Yoga Sutra” του Patanjali είναι το πιο αρχαίο κείμενο στο οποίο για πρώτη φορά ήταν συστηματοποιημένη η γνώση της γιόγκα, γραμμένο αναμεταξύ το 350 – 250 π.χ.

Οι τεχνικές αναπνοής, Pranayama, είναι ένα σημαντικό μέρος της γιόγκα. Ο ορισμός της Pranayama είναι “Ο έλεγχος της κίνησης της εισπνοής και της εκπνοής (Yoga Sutra, Patanjali, II.49 Sadhana Pada). Γενικά, οι τεχνικές αναπνοής βελτιώνουν την αναπνοή έχοντας ως αποτέλεσμα καλύτερη οξυγόνωση του οργανισμού και καλύτερη ενεργοποίηση. Μερικές τεχνικές καθαρίζουν το αναπνευστικό σύστημα και κάποιες έχουν ηρεμιστική επίδραση, εξισορροπώντας τη ροή της ενέργειας από τα δύο ρουθούνια, ηρεμώντας όλο το νευρικό σύστημα, την καρδιά και το νου.

Pratyahara, η διαδικασία εσωστρέφειας των αισθήσεων από τα εξωτερικά ερεθίσματα η οποία είναι σημαντική προϋπόθεση για την αυτοσυγκέντρωση.

Dharana, η αυτοσυγκέντρωση. Ο ορισμός της Dharana είναι “Η συγκράτηση του νου πάνω σε ένα αντικείμενο” (Yoga Sutra, Patanjali, III.1, Vibhuti Pada). Διάφορες τεχνικές βελτιώνουν τις νοητικές λειτουργίες όπως την αυτοσυγκέντρωση, τη μνήμη, την αντίληψη, τη συνειδητοποίηση.

Dhyana, ο διαλογισμός, ο στοχασμός. Ο ορισμός της Dhyana είναι “Η αδιάσπαστη ροή γνώσης μέσα στο αντικείμενο (της αυτοσυγκέντρωσης)” (Yoga Sutra, Patanjali, III.2 Vibhuti Pada). Είναι η παρατεταμένη κατάσταση της αυτοσυγκέντρωσης. Ο διαλογισμός είναι η ουσία της γιόγκα, είναι το έβδομο μέλος της Ashtanga Yoga του Patanjali, της Οκταμελής γιόγκα (Ashta = οχτό, Anga = μέλος) και οδηγεί στο τελευταίο μέλος, το πιο υψηλό στάδιο της αυτοσυγκέντρωσης, του στοχασμού, στο οποίο ο άνθρωπος βιώνει τον εαυτού του, τη πραγματική του φύση, σ'αυτό το στάδιο γίνεται η αυτοπραγμάτωση (Samadhi).

Οι τεχνικές Kriyas της Hatha Yoga είναι διάφορες τεχνικές εσωτερικού καθαρισμού και αποβολή τοξινών οι οποίες βελτιώνουν τη κατάσταση υγείας του οργανισμού.

Οι τεχνικές Bandhas και Mudras της Hatha Yoga είναι ενεργειακές τεχνικές, συνήθως συνδυασμός ελέγχου εσωτερικών μυών με έλεγχο της αναπνοής ή συγκεκριμένες στάσεις του σώματος. Ενεργοποιούν ισχυρά συγκεκριμένα μέρη του σώματος και βοηθάνε την αυτοσυγκέντρωση.

Με τις τεχνικές χαλάρωσης μαθαίνουμε συνειδητά να απελευθερώνουμε την συσσωρευμένη σωματική κούραση και νοητική ένταση τα οποία πολλές φορές είναι η αιτία να μειώνεται η καλή λειτουργία του ανοσοποιητικού μας συστήματος αφήνοντας μας ευάλωτους για διάφορες ψυχοσωματικές ασθένειες.

αιών

Το αυξημένο ενδιαφέρον για τη γιόγκα ειδικά τα τελευταία χρόνια αποδεικνύει ότι ο άνθρωπος στρέφει περισσότερο τη προσοχή του στον εαυτό του, θέλει να κάνει κάτι για τον εαυτό του, να επαναφέρει τη λίγο χαμένη σχέση με τον ίδιο του εαυτό. Τα όλο και περισσότερα εξωτερικά ερεθίσματα και οι όλο και αυξανόμενες υποχρεώσεις προς τους άλλους στρέφουν συνέχεια την προσοχή μας προς τα έξω, αποτρέποντας μ'αυτόν τον τρόπο τη διατήρηση και την καλλιέργεια της ουσιαστικής σχέσης με το εαυτό μας. Η πραγματική, ουσιαστική σχέση με τον εαυτό μας βρίσκεται στη φροντίδα της ποιότητας των σκέψεων και των συναισθημάτων μας, στον τρόπο συμπεριφοράς προς τον ίδιο τον εαυτό μας και στη κατανόηση της εσωτερικής κατάστασης του οργανισμού μας, τα οποία εξάλλου είναι η βάση της εξωτερικής έκφρασης του εαυτού μας. Η αγάπη προς τον εαυτό μας και η φροντίδα των εσωτερικών μας αναγκών δημιουργούν μια εσωτερική αρμονία η οποία αντανακλάται στο πώς φαινόμαστε, πώς νιώθουμε και πώς συμπεριφερόμαστε.

aion
    aion
  Αιών Κέντρο Γιόγκα

Αιών Κέντρο Γιόγκα
"ΑΙΩΝ" Αγ.Λαύρας 21 • Ά. Πατήσια • τηλ. 2102234393 (Δευτ.-Παρ. 15.00-22.00)
email: aion.yoga@gmail.com

Αιών Κέντρο Γιόγκα
Αιών Κέντρο Γιόγκα

Αιών Κέντρο Γιόγκα